11. 4. budeme prednášať na E-commerce day v Bratislave TU

Back

Alex Prochyra: Podnikať by mali takí ľudia, ktorí kladú sami na seba vysoké nároky

Tento článok bol publikovaný na portáli TREND.SK


Už niekoľko rokov vedieš úspešnú marketingovú agentúru na Slovensku. Držíš kormidlo spoločnosti, ktorá sa zameriava na zviditeľňovanie iných značiek. Aké zručnosti si to vyžaduje?

PPC kampane zohrávali kľúčovú úlohu v marketingu už od svojich skorých začiatkov v Z môjho pohľadu sa marketing a business prelínajú, aj keď to veľa marketérov oddeľuje. Každý podnikateľ potrebuje obchodné zručnosti a hlbokú expertízu v rámci svojho oboru podnikania. A tiež sa vedieť strategicky pozrieť na to, kam jeho spoločnosť smeruje. Nie menej dôležitý je jeho prístup k ľuďom, vytvorenie firemnej kultúry a budovanie ľudí samotných. Som zástancom toho, že keď sa dobre postaráte o ľudí, tak sa tí ľudia dobre postarajú o klientov. Taktiež som sa naučil vnímať rovnováhu medzi tým, čo klientovi poskytujete a čo naopak poskytuje on vám, vysvetľuje Alex Prochyra.

Začínal si ako marketér, ktorý si vyšľapal cestu v rôznych elitných projektoch. Byť dobrý v marketingu a viesť tím kreatívnych ľudí sú však dve odlišné disciplíny. Čo všetko si sa musel naučiť, a akým výzvam si čelil, keď si sa rozhodol vydať vlastnou cestou?

Keď som robil v iných projektoch a popritom niečo budoval, bol som na všetko sám a zastával súčasne viacero funkcií. Riadil som sám seba a zároveň bol výkonnou pracovnou silou. Postupne som začal využívať part-timerov a riadiť veci projektovo. Keď som však začal budovať firmu, tak som svoju energiu potreboval presunúť a ujasniť si, kto sme ako firma. A do hry vstupujú zručnosti ako jednanie s ľuďmi, empatia, podpora iných a pod. Už to nie je o tom, čo ja dokážem, no o uvedomení si, že na to, aby mohla rásť firma musia rásť aj ľudia v nej.

Viesť tím ľudí, ktorí majú tvorivého ducha a často neštandardné vnímanie sveta si vyžaduje jedinečný druh líderstva. Aký štýl vedenia je v takomto prípade potrebný?

Veľmi sa mi osvedčil osobný prístup. S každým z mojich kolegov sa snažím mať osobný vzťah a pochopiť ho, vrátane toho, čo je pre neho dôležité a aká je jeho motivácia. A následne mu pomôcť nastaviť jeho prácu. Aby sme fungovali ako celok. Jednotný smer by všetkým nevyhovoval. Každý má svoje vyžitie, svoje kompetencie a tiež rozsah, kde sa môže realizovať. 60-80 percent času venujú u nás ľudia práci pre agentúru a zvyšný čas môžu robiť na projektoch, ktoré majú radi resp. vzdelávať sa. Mojou úlohou je spolu s nimi nastaviť ich pracovný svet tak, aby sa v ňom cítili dobre.

Aké kvality by mal podľa Teba stelesňovať dobrý líder modernej firmy a v čom by mal byť iný, ako riaditelia spoločností predošlej generácie?

Firemné hodnoty by mali vychádzať od človeka na vrchu spoločnosti a mal by ich sám stelesňovať. Byť vzorom, ktorého je hodné nasledovať. U nás je to napríklad férovosť, rešpekt, flexibilita. Pre mňa je dôležité byť ľudský, nevnímať ľudí ako čísla a dať im pocit, že tu je niekto pre nich a berie na nich ohľad. Nároky na dobrého lídra sú podľa mňa nadčasové a nezmenili sa. Akurát v minulosti u nás ľudia využívali silu moci a svoju silnú pozíciu. Od tohto sa dnes už našťastie vzďaľujeme.

Čo z Tvojho pohľadu chýba vedúcim osobnostiam na čele slovenských firiem?

Myslím si, že najmä nové a moderné firmy u nás majú skvelých lídrov. Spomenúť by som chcel GymBeam, Martinus, Eset, Be Lenka a ďalšie, ktoré veľmi dobre fungujú. Jediné, čo im chýba je možno väčší trh. Keď sa však naopak pristavíme u spoločností, ktoré sú stále postavené na princípoch 90tych rokov, ako napríklad vykanie, moc, nadradenosť a podobne, tak si pod tým predstavujem veľmi neúprimné prostredie. Nevidím tam bezpečnú zónu a možnosť ľudí vyjadriť sa.

Čo podľa teba charakterizuje zdravú firemnú kultúru? Čo prispieva k jej vytváraniu a udržovaniu?

Pre mňa ju vyjadruje úprimnosť, férovosť, otvorenosť, ľudskosť. U nás je to práve aj o vytváraní tej bezpečnej zóny, kde má človek priestor prejaviť sa, vyjadriť svoj názor a to bez toho, aby sa musel čohokoľvek obávať.

Ako by si definoval firemnú kultúru, ktorá vládne v dabl.?

Myslím si, že je priateľská, otvorená a čoraz viac projektov riešime spoločne. Málokedy robí u nás niekto niečo sám. Vytvárame skvelé tímy a napredujeme kolektívne. Vnímam, že vtedy sú aj výstupy pre našich klientov kvalitnejšie. Ako sa hovorí „team work makes dream work“ (tímová práca robí zázraky).

Ako sa pozeráš na mieru slobody v pracovnom prostredí, a akú mieru slobody majú ľudia, ktorí pracujú v dabl.?

Sloboda je dôležitá. Najmä pri kreatívnych ľuďoch. Myslím, že u nás je veľká. Máme kolegov, ktorí pracujú z rôznych krajín alebo majú home office. Spoliehame sa na vzájomný rešpekt. Ľudia si svoju slobodu vážia a vyvažujú ju zodpovedným prístupom ku svojim úlohám. Nedávno sme prijali nového kolegu, pre ktorého bolo skutočne ťažké uchopiť tú mieru slobody, ktorá u nás vládne. Bol z toho zaskočený a nesvoj (smiech).

Nedávno ste získali ocenenie Zlatá Stolička za "Najlepšieho zamestnávateľa roka medzi marketingovými agentúrami". Čo vám podľa teba najviac dopomohlo k zisku takéhoto ocenenia a čo pre teba znamená?

Toto ocenenie je ocenením všetkých z nás. Naši ľudia žijú to, čím sa prezentujeme: „tvorené srdcom, schválené mysľou“. Páči sa im, kam firma smeruje a chcú byť toho súčasťou. Je to úprimné a šíria to radi medzi sebou. A to je skvelé. Snažíme sa robiť veci inak. A tiež implementovať nové veci – nikdy sa toho nebojíme. Žiadne z ocenení by mi neurobilo väčšiu radosť, ako práve toto. Moju energiu v poslednom čase investujem práve do firemnej kultúry a ľudí, a preto je to pre mňa skvelá satisfakcia.

V čom podľa teba v dnešnej dobe spočíva umenie spoločnosti udržať si talentovaných ľudí?

Myslím si, že v snahe pochopiť ich. Vedieť, čo je pre nich dôležité a môcť tak lepšie prispôsobiť ich pracovné prostredie, aby sa cítili dobre. Títo ľudia o sebe vedia, že sú vzácni a na pracovnom trhu majú rôzne možnosti. Preto potrebujú cítiť, že im je venovaná pozornosť a záujem.

Ako vnímaš odchod šikovných ľudí do zahraničia a máš alebo mal si takéto myšlienky niekedy aj ty?

V minulosti som zvažoval štúdium v Dánsku, no napokon som neodišiel. Na jednej strane rozumiem odchodu do zahraničia, pretože tam navonok vyzerá všetko lepšie. Najmä vzdelanie je v zahraničí neporovnateľné s tým našim. Cítim, že ľudia sú tam po absolvovaní škôl viac pripravení do života. Myslím si zároveň, že Slovensko je super v mnohých ohľadoch a keď chceme zmeniť svet k lepšiemu, mali by sme začať vo vlastnej krajine. Aj tu sa dá byť úspešní a realizovať sa. Sú tu mnohé príležitosti. Preto ako zamestnávatelia máme možnosť ukázať ľuďom, že sa tu zostať oplatí. Tak, že im vytvoríme skvelé podmienky na osobný aj kariérny rast.

Čo by si odkázal niekomu, kto zvažuje podnikanie v oblasti reklamy a marketingu?

Podnikanie je veľký záväzok a vytvára tlak na človeka. Podnikať by mali takí ľudia, ktorí kladú sami na seba vysoké nároky a majú chuť sa neustále zlepšovať a vzdelávať. 9 z 10 firiem neprežije a táto štatistika hovorí sama za seba. Preto do toho treba ísť naplno a uvážene. Je to o to krajšie, keď sa človeku podarí rozbehnúť pekný projekt.