ZirconTech summit - spojenie vizionárov a lídrov, ktorí menia svet. Prečítajte si viac

Back

Alex Prochyra: Humanizáciu firiem vidím ako kľúčový prvok úspešnej budúcnosti

Alex Prochyra

CEO at dabl.

Tento článok bol publikovaný na portáli TREND.SK


Na najnovšie trendy a budúcnosť v marketingu sme sa pýtali priamo Alexa Prochyru. Ak by si mal marketovať produkt bez použitia akýchkoľvek slov alebo vizuálov, ako by si to urobil?

„Skvelá otázka. Zameral by som sa na vytvorenie zmyslového zážitku. To by mohlo zahŕňať napríklad použitie vôní, textúr a zvukov na vyjadrenie esencie tohto produktu. Okrem toho by som zvážil interaktívne ukážky alebo zážitky, ktoré ľuďom umožnia fyzicky sa spojiť s produktom, aby pochopili jeho hodnotu. Dnes je dôležité byť spojený so značkou a prepojený s produktom a jeho vývojom.“

Môžeš sa podeliť o nejakú marketingovú kampaň na ktorej si s tvojim tímom pracoval a kde ste narazili na nečakané výzvy a prípadne aj to, ako ste si s nimi poradili?

„Raz sa k nám dostala sťažnosť jedného klienta, ktorý chcel automatizovať kompletne marketingové kampane od výberu produktov do kampaní, až po ich nasadenie a optimalizáciu. Štyri roky sa to nepodarilo žiadnej z renomovaných agentúr, s ktorými pracoval a mal za to, že sa to nedá. Pre náš team to bola presne taká výzva, aké máme radi. Prinášať nové postupy a nachádzať nové riešenia. Poňali sme to podľa nášho dabl. frameworku a prišli sme s plánom, ktorý tomuto klientovi zabezpečí želaný výsledok. Aktuálne na jeho veľké potešenie spúšťame prvé plne automatizované kampane.“

Ak by si mohol propagovať akýkoľvek historický event, ktorý by to bol a akou formou by si to urobil?

„Zaujímavé zadanie. Ako prvý mi napadá projekt Apollo 11 a pristátie človeka na mesiaci. Snažil by som sa vytvoriť silný zážitok pomocou virtuálnej reality, vďaka ktorému by si mohol bežný človek na chvíľu obliecť výstroj kozmonauta a urobiť ten malý krok pre človeka, no veľký pre ľudstvo. Cez tento zážitok by ľudia mali možnosť precítiť aj nadšenie a úžas, ktoré sú spojené s týmto úspechom. Myslím, že také niečo by dokázalo ešte viac inšpirovať ľudí, aby snívali vo veľkom.“

Akú marketingovú kampaň z úplne iného priemyslu obdivuješ a môžeš vysvetliť prečo s tebou rezonuje?

„Mne sa odjakživa páčili reklamné „battles“. Napríklad medzi Pepsi a Coca Colou, Audi a BMW alebo Burger Kingom a McDonaldom. Nikdy nezabudnem na vstup Burger Kingu na slovenský trh prostredníctvom billboardov s nápisom „prepáč mekáč“.“

Predstav si, že máš na marketingovú kampaň neobmedzený budget. Čo by si v nej urobil inak, ako s obmedzeným množstvom prostriedkov?

„Pri obmedzenom budgete sa zväčša snažíme filtrovať cieľovú skupinu rôznymi nastaveniami. Ja by som v prípade nevyčerpateľného množstva prostriedkov nepoužíval filtre v systémoch, no ako filter by som zvolil kreatívu a cielil na všetkých ľudí bez rozdielu. Samotný človek by bol filtrom. Pri neobmedzenom budgete som nechcel z kampane vynechať nikoho a rozhodovať za ľudí, koho oslovím a koho nie.“

Ako by si popísal posledných päť rokov svojho pôsobenia v marketingovom priemysle?

„Za toto obdobie som prešiel množstvom projektov. Mal som to privilégium byť obklopený najlepšími ľuďmi na trhu. Hoci som veľkým zástancom sebavzdelávania, rovnako rád sa aktívne učím od ľudí, ktorí sú v niečom lepší ako ja. Jeden z mojich mentorov bol človek, ktorý zodpovedal za kampaň Baracka Obamu a pracoval so značkami ako Wrigley’s alebo Taco Bell. Ako súčasť agentúry Performics som mal tiež možnosť tvoriť pre klientov ako Slido, Visa, NAY Elektrodom, Tatra Mountain Resorts a pod. Celý reklamný priemysel som mal možnosť navnímať z rôznych uhlov, od account managera, cez predaj až po business development. Pôsobil som aj ako Head of Digital pre Billa Slovensko. Mám pocit, že som si urobil jedno veľké kolečko, vďaka ktorému som lepšie porozumel súvislostiam a neskôr sa stal spoluzakladateľom spoločnosti Managino, s ktorou si ma dnes mnoho ľudí primárne spája.“

Aké je to viesť marketingovú agentúru?

„Zábavné, človek sa nenudí. Je to komplexná práca, pri ktorej znalosti z oblasti marketingu tvoria len jednu z dôležitých množín. Rovnako významné je budovanie ľudí a firemnej kultúry. Pre mňa je cieľom byť pridanou hodnotou nielen pre svojich klientov, no byť tiež oporou pre svojich kolegov a ľudí, ktorí mi dôverujú a s ktorými spoluvytváram tieto vzťahy s klientami.“

Cestuješ so svojim tímom po celosvetových konferenciách a medzi vašich klientov patria aj zahraničné firmy. Pre porovnanie, má marketing na Slovensku svoje špecifiká?

„Tak určite, myslenie a užívateľské správanie sa líšia medzi jednotlivými krajinami a kultúrami. S tým súvisí aj to, akú rolu zohráva na danom trhu cena, kvalita alebo rýchlosť dodania služby. No tie najdôležitejšie veci, teda to, čo ľudia vyžadujú sa z môjho pohľadu nemení. Vždy je v popredí spoľahlivosť, rýchlosť, doručiteľnosť. Každý chce mať partnera, na ktorého sa môže spoľahnúť a ktorý si stojí za svojim slovom. A to je niečo, na čom ja rád staviam. A taktiež sa mi na tejto ceste potvrdila šikovnosť nás Slovákov. Myslím si, že máme v krvi akúsi vôľu na sebe pracovať a vďaka tomu často predčíme ľudí na trhoch z vyspelejších krajín sveta.“

Akým výzvam dnes čelia slovenské firmy pri ich marketingovej komunikácii?

„Trh sa nachádza v stagnácii. Spotrebiteľ čoraz dôslednejšie zvažuje, kde utratí svoje peniaze. Spontánnych nákupov je menej a rozhodovanie klienta dlhšie. Preto je potrebných viac touchpoints (kontaktov s klientom, pozn.red.) a o to viac treba byť na očiach. Sem-tam sa ešte stále ku mne dostane názor, že na marketingu sa dá v takomto období šetriť. Mnoho firiem ešte nepochopilo, že z dlhodobého hľadiska im úspora na marketingu spôsobí postupný pokles obratov. Preukázalo to mnoho štúdii.“

V čom vidíš budúcnosť komunikácie značiek?

V humanizácii firiem. Tí najlepší majú za sebou skvelé príbehy s vyšším zámerom a hlbokým zmyslom toho, čo robia. Ak má vaša firma víziu, ktorej publikum verí a spája sa s ňou, je pravdepodobnejšie, že budete úspešní. Ľudia chcú nakupovať od empatických spoločností. Prišli sme na to, že emocionálne spojenie so značkou je dnes dôležitejšie ako spokojnosť zákazníka. Tá už je dnes často vysoká a len zriedka predstavuje konkurenčný rozdiel. Takže z môjho pohľadu je dôležité tvoriť skvelé príbehy. Tie sú už tak dôležité, ako produkty samotné.

Čo považuješ za tvoje najväčšie úspechy a čo si sa na svojej ceste naučil?

Možno to nie je očakávaná odpoveď, no za svoj najväčší úspech považujem to, že som pri tejto práci ostal pokojný a dokážem naďalej zvládať sám seba a všetko naokolo. Naučil som sa trpezlivosti a tiež robiť uvážené rozhodnutia. Pomáha mi to smerom ku klientovi, no aj interne v našej spoločnosti, kde sa mi lepšie darí budovať skvelý kolektív a podporovať ich nadanie.

o rokoch skúseností vedenia Managino Group / Agency zakladáš novú marketingovú agentúru s názvom dabl. S akými cieľmi vstupujete s týmto brandom na trh?

Chceli sme s kolegami pracovať na niečom, čo nás bude lepšie vyjadrovať. Boli sme vnímaní ako PPC agentúra, no šikovnosť ľudí prerástla naše meno, náš brand. Ako dabl. chceme byť pre klientov partnerom v biznise a pokrývať široké spektrum aktivít v rovnakej kvalite, či už ide o ppc, rtb, content, storytelling alebo iné digitálne aktivity.

Akí ľudia sú v dnešnej dobe pre firmu najdôležitejší?

Lojálni, spoľahliví a šikovní.

Čím sa dnes môže na našom trhu podľa teba najviac odlišovať hráč v marketingovom priemysle?

Pochopením biznisu z vyššej perspektívy. Veľa marketérov sa na to pozerá moc úzko a vníma „len“ marketing, no unikajú im iné súvislosti, ktoré vplývajú na obchod. Marketing vnímajú len ako komunikáciu a často nesiahajú na koreň problému, ktorým môže byť produkt, jeho cena alebo distribúcia.

Žijeme v dobe, kedy je zákazník jediným kliknutím vzdialený od spolupráce s konkurenciou. Mnoho firiem dbá na kvalitu svojich služieb, no najväčší rozdiel vedia urobiť práve atribúty ako ústretovosť, flexibilita, empatia. Ktoré sú pre teba tie najdôležitejšie atribúty, ktoré máš pri novom projekte najviac na zreteli a prečo?

Našim princípom je „tvorené srdcom, schválené mysľou“ a tak pristupujeme k práci. Ide o vyváženie emócií a sily mysle. K tomu je pridružená ľudskosť, ktorá je čoraz vzácnejšia. Vo svete rýchlych zmien a neustálych inovácií sú to práve ľudské spojenia, ktoré zostávajú pevné.

Mohlo by Vás zaujímať

Zdieľajte tento článok s priateľmi