ZirconTech summit - spojenie vizionárov a lídrov, ktorí menia svet. Prečítajte si viac

Back

Len kvalitné produkty či služby nestačia. Prečo si dať záležať aj na marketingu?

Alex Prochyra

CEO at dabl.

Tento článok bol publikovaný na portáli Forbes.sk

Za celú svoju kariéru sa stretávam s manažérmi a podnikateľmi, ktorí si myslia, že stačí spustiť reklamy a do týždňa sú milionármi. Myslia si, že ľudia čakajú len na otvorenie ich obchodu alebo e-shopu, a hneď, ako sa o nich dozvedia, sa k nim „nahrnú“. Neuvedomujú si však fakt, že zákazníci nechcú v dnešnej dobe len bezhlavo uspokojiť túžbu po určitom produkte, ale chcú si užívať každú chvíľku, ktorú strávia či už prácou, nakupovaním alebo oddychom.

Marketing vo svojej podstate plní úlohu šírenia povedomia o produkte alebo značke a následného „drivera“ návštevnosti. Je teda určený na to, aby potenciálnych zákazníkov informoval o existencii vašej spoločnosti a jej produktov a zároveň ich presvedčil, že práve vaša spoločnosť a jej produkty sú pre nich to pravé. S postupnou digitalizáciou obsahu vedia marketéri efektívne zacieliť na vašu cieľovú skupinu, čím sa dokážete vyhnúť zobrazovaniu reklám na kosačky mamičkám na materskej dovolenke žijúcim v centre mesta.

Predstavme si, že reklama je zacielená správne. Zasiahne náležitú skupinu ľudí a splní účel. Potenciálneho zákazníka tak informuje o vašej existencii, prípadne mu ju pripomenie, predstaví mu váš produkt a vyvolá v ňom o tento produkt záujem.

Tu sa však celá nákupná cesta vášho zákazníka ešte len začína. Štandardne si zákazník ešte pred kúpou urobí na internete prieskum toho, či to, čo mu v reklame tvrdíte, je aj pravda, či ste pre neho naozaj tá správna voľba. Až potom k vám zákazník príde s úmyslom nakúpiť.

V ideálnom prípade:

Príde na stránku s produktom, ktorý videl v reklame, a má oň záujem. Popis produktu je jasný, stručný a výstižný, čím sa zákazník utvrdí v rozhodnutí kúpiť si daný produkt. Rýchlo nájde intuitívne umiestnené a jasne viditeľné CTA (call to action) tlačidlá, ako napríklad „pridať do košíka“ a „prejsť do pokladne“. V pokladni ho čaká rýchly objednávkový proces bez zbytočných údajov, ideálne bez nutnosti registrácie, ktorý v priebehu minúty vyplní, a začína sa tešiť na nový produkt. Celý tento proces sprevádza prehľadný a rýchlo sa načítajúci web.

V horšom prípade:

Príde na úvodnú stránku, prípadne na stránku celej kategórie. V neprehľadnom menu musí nájsť svoj produkt. Po niekoľkých minútach, rozhnevaný z pomalého načítania stránky, konečne nájde svoj produkt. Prebehne nezrozumiteľný a neúplný popis produktu, no aj tak sa rozhodne, že tento produkt kúpi u vás, už keď tomu obetoval toľko síl. V zložitom objednávkovom procese, kde stránka vyžaduje 20 údajov, z ktorých je polovica nepotrebná, má drahú a nevyhovujúcu dopravu a pred objednávkou treba ešte potvrdzovať DOI (double opt-in, a teda dvojkrokové prihlásenie) mail, pretože mu nedovolíte nakúpiť bez registrácie.

Následne sa do mailu, ktorý zadal ako objednávkový, nevie rýchlo dostať, a tak potenciálny zákazník odchádza nespokojný a ide nakúpiť ku konkurencii z prvého príkladu. A vedzte, že už sa nevráti. Navyše, o túto nepríjemnú skúsenosť sa podelí aj so svojimi známymi.

To isté platí v kamenných predajniach, kde je potrebné si položiť otázky ako: Je sortiment uložený prehľadne? Je personál milý a ústretový? Alebo neviem 10 minút nájsť, čo potrebujem, nikto mi nepomôže, odchádzam a už sa nikdy neobjavím?

Má marketing zmysel?

V každom prípade, skúsenosť zákazníka v procese nákupu je kľúčová. Nerozhoduje totiž len o vykonaní samotného nákupu, ale aj o opakovaní tejto činnosti a odporúčaní priateľom, takzvanom word of mouth. Celý tento proces rozhodne o tom, či vám 1 euro vynaložené na marketing prinesie späť 2 alebo 5, či dokonca 10 eur.

Celkové vyladenie tohto procesu je, samozrejme, časovo náročné a finančne nákladné. V podstate je to nikdy sa nekončiaci proces prispôsobovania sa neustále sa meniacemu spotrebiteľskému správaniu. Prirodzene, to sa musí niekde odzrkadliť. A nebýva to nikde inde, ako vo výslednej cene produktu.

Tu sa naskytá otázka: Má zmysel venovať čas a peniaze tejto problematike v dobe plnej cenových porovnávačov a nikdy sa nekončiacich zliav? Je cena naozaj to, čo rozhoduje o nákupe? Pre určité percento zákazníkov áno, ale povedzte si sami, je toto váš ideálny zákazník? Ten, ktorý vás opustí hneď, ako konkurencia pripraví akciu na daný produkt? Alebo je to ten, ktorého očarila vaša optimalizovaná nákupná cesta a je rozhodnutý odporučiť vás známemu a pri najbližšej príležitosti zase nakúpiť u vás? Už na prvé zamyslenie nám musí byť jasné, že tie najväčšie a najúspešnejšie spoločnosti nie sú tie najlacnejšie.

Marketing je teda extrémne dôležitý, aby ste mali komu ukázať vyladený nákupný proces a kvalitné produkty. No až tie rozhodnú, či vaša firma bude prosperovať alebo nie. Marketing teda nie je všetko, ale je dôležitý.

Alex Prochyra je expert na online marketing a business development. V súčasnosti má na starosti online marketing v spoločnosti Billa. Skúsenosti má aj ako Business Development Manager z globálnej marketingovej agentúry Performics a Freelance Marketing Consultant. Za dôležité považuje, ako efektívne, húževnato a flexibilne pristupujete k práci a projektom. Na jeho profesii ho baví najviac rozmanitosť – práca s najväčšími hráčmi na trhu, komplexné stratégie a plánovanie, ale aj rozvoj a hľadanie ciest na prerazenie a rozvíjanie biznisu v sektore SMB.

Mohlo by Vás zaujímať

Zdieľajte tento článok s priateľmi