ZirconTech summit - spojenie vizionárov a lídrov, ktorí menia svet. Prečítajte si viac
Alex Prochyra
CEO at dabl.
Tento článok bol publikovaný na portáli Startitup
- V rámci digitálneho marketingu sa stále viac využíva umelá inteligencia.
- Na slovenské weby preniká nový formát inzercie, ktorý chce zaujať inovatívnou metódou.
- O novej forme reklamy a ďalších trendoch marketingu pre Startitup porozprával Alex Prochyra.
Technologický pokrok sa začína naplno prejavovať aj v rámci digitálneho marketingu, horúcim trendom je jednoznačne využitie umelej inteligencie – no nie všetci to vítajú s nadšením.
„Podľa mnohých marketérov nie je dnešná situácia úplne ideálna, lebo algoritmy v podstate berú človeku možnosť, aby niečo urobil sám – to, čo bolo kedysi možné upravovať či nastavovať podľa seba, dnes ,vyklikáva’ algoritmus,“ vysvetľuje Alex Prochyra, spoluzakladateľ marketingovej služby Social2Display, ktorá sa špecializuje na inovácie v bannerovej reklame.
Slovenskí marketéri sa tiež budú musieť vysporiadať s tým, že Google Chrome kompletne zablokuje cookies tretích strán. Keďže Chrome je na Slovensku najpopulárnejší prehliadač, nepríjemná novinka radikálne zasiahne každý e-shop.
To však spolu s umelou inteligenciou nie je jedinou zmenou – ďalšiu z nich na Slovensko prináša aj nová služba Social2Display, ktorá popularizuje takzvaný social-display marketing. Alex Prochyra, ako jej spolutvorca a marketér s bohatými skúsenosťami, pre Startitup bližšie porozprával o aktuálnych trendoch v digitálnom marketingu na Slovensku.
Aké sú dnes najväčšie trendy digitálneho marketingu?
Všetko sa to točí hlavne okolo umelej inteligencie a automatizácie práce. Teraz je už k dispozícii funkčná AI, ktorá dokáže vytvárať fotky, bannery alebo vie k obrázkom dotvoriť pozadie. Najväčší trend teda smeruje k tomu, že umelá inteligencia bude schopná tvoriť obsah na mieru v reálnom čase.
Osobne som ale veľkým fanúšikom personalizácie a zároveň si myslím, že teraz je skutočne dôležité sústrediť sa na čo najkvalitnejší obsah. Dnes má totiž každý prístup k internetu – teda obsahu vzniká obrovské množstvo, no s kvalitou je to už o poznanie horšie. Podľa mňa bude teraz veľmi dôležité nejakým spôsobom udržať obsah kvalitný, hodnotný a dôveryhodný – nielen v rámci komunikácie značiek, ale celkovo.
K samotnej umelej inteligencii – ako ju vnímate? Pomáha alebo skôr berie marketérom náplň práce?
Má to určite svoje pre aj proti, záleží, z koho pohľadu. Pre firmy sú to podľa mňa jednoznačne plusy, pretože s umelou inteligenciou sa zjednodušuje práca marketéra.
Na môj vkus ale možno až príliš – v časoch, keď algoritmy boli ešte len v začiatkoch, sa často stávalo, že človek premyslenou a vytrvalou prácou vedel poraziť aj výsledky umelej inteligencie. Napríklad pri nakupovaní bannerových priestorov.
A čo ohrozenie pracovných pozícií?
To, čo v rámci objemu práce kedysi zvládli, povedzme, traja špecialisti, dnes vykoná bez väčších problémov aj jeden. Trh ale mení svoju štruktúru. Špecialisti, ktorí kedysi sledovali niekoľko metrík v systéme a napríklad podľa nich menili CPC (cena za klik), sa dnes budú musieť vedieť oveľa hlbšie ponoriť do dát.
Zároveň sa marketéri aj klienti budú musieť vysporiadať s novými platformami či marketplacemi, ktoré ja vnímam ako ďalší veľký trend blížiaci sa na Slovensko.
Len u nás sa napríklad chystajú vytvoriť si svoj online marketplace Amazon, Mall či Kaufland. Cieľom týchto firiem je, aby sa rôzne nezávislé e-shopy presunuli priamo na ich marketplace – miesto toho, aby predávali cez svoje vlastné online kanály. V konečnom dôsledku tak síce budeme všetci nakupovať na 4 až 5 doménach, ale stále od 200 rôznych firiem.
Teda reklamný trh sa bude opäť meniť, pretože bude veľmi náročné v akejkoľvek digitálnej reklame prekonať tieto veľké spoločnosti – tie totiž budú vo veľkom súťažiť o celú návštevnosť vo vyhľadávaní. Prácou marketérov tak nebude získavať návštevnosť pre určitý e-shop, ale získavať dobré a vysoké pozície vo vyhľadávačoch a agregátoroch.
Zamiešať karty môže aj nová stratégia pri bannerovej reklame – vytváranie bannerov priamo z príspevkov na sociálnych sieťach.
Áno, voláme to Social2Display. Cieľom je rýchlo a efektívne vytvoriť z obsahu príspevkov na sociálnych sieťach všetky tradičné formáty bannerovej reklamy. Hlavné výhody sú dve.
Prvou z nich je vyššia úspešnosť takýchto reklám oproti zaužívaným bannerom. Zo štúdií totiž vychádza, že najvyššiu mieru interakcie majú sociálne siete. Človek je na nich zvyknutý postovať obsah a tiež s ním interagovať. Keď vidí vizuál tohto postu, automaticky mu napadne na základe svojich skúseností so sociálnymi sieťami, že s ním môže interagovať. Kdežto keď vidí banner, tak mu to nevyvolá túto spojitosť a skôr ho ignoruje.
Druhou výhodou je, že týmto spôsobom vieme recyklovať obsah. Tvorcovia obsahu dnes nestíhajú, grafici takisto nestíhajú. No pritom si niekto dal tú námahu, aby vytvoril oku lahodiaci obrázok a super copy text, ktoré však zverejní len na sociálnej sieti – ale nevyužíva ich ďalej.
My sme spravili nástroj, ktorý vie všetky tieto assety zo sociálnej siete vytiahnuť a automaticky remodelovať. Je to teda kombinácia recyklácie obsahu, ktorou sa znižujú práca a náklady, no zároveň aj zvyšuje výkon display reklamy.
Čo je social-display reklama
V rámci display reklám, ktoré predstavujú bannery na weboch, sú čoraz populárnejšie takzvané social-display bannery. Ide o autentické rekreácie príspevkov zo sociálnych sietí práve do rôznych formátov bannerových display reklám.
Inak povedané, vďaka rôznym systémom, akým je napríklad aj slovenský Social2Display, si môže inzerent vytvoriť rôzne formáty bannerovej reklamy zo svojich príspevkov na sociálnych sieťach. Systém si skrátka vezme napríklad existujúci Facebook post a prerobí ho do bannerového rozhrania.
Social2Display cieli nielen na veľké firmy, ktoré takto môžu zaujať novým formátom, no ide aj o jednoduchú verziu pre menej náročných klientov, ako si vyrobiť svoje prvé bannery.
„Vďaka oficiálne schváleným API prepojeniam s rôznymi sociálnymi sieťami si z nich systém vytiahne obrázky či logo spolu s textom v najvyššej kvalite a obsah remodeluje do rôznych štandardných bannerových plôch. Inzerent má ešte možnosť si reklamu trochu poupraviť. Následne si výsledok stiahne a nasadí cez vybraný inzertný systém,“ vysvetľuje Prochyra.
Táto forma bannerovej reklamy vďaka svojej novosti podľa Prochyru dosahuje až 3-krát vyššie CTR (miera preklikovosti).
Obyčajný post z Facebooku alebo Instagramu bude performovať lepšie ako premyslený banner z kreatívnej agentúry?
Toto zase netvrdíme. Ale ak sa k tomuto typu reklamy pristúpi inteligentne, môže sa ňou dosiahnuť lepší výkon. Napríklad určitá väčšia značka na sociálnej sieti postuje 20 až 30 príspevkov mesačne – a my nechceme, aby do systému vkladali každý jeden post automaticky.
Sami vidia, ktoré posty generovali lepšie reakcie a zaujali viac ľudí. Preto odporúčame, aby si takto značky samy spravili určitý social proof. A príspevok, ktorý mal vysoký performance, má aj vysokú šancu rovnako dobre performovať v rámci bannerovej reklamy – viac ako štandardne vyrobené bannery.
Aká bola reakcia trhu?
Okrem veľkých firiem sa snažíme Social2Display komunikovať aj smerom na menšie firmy. Ak si dávajú príspevky napríklad na svoj Facebook, môžu našou službou bez ďalších nákladov na grafika a iných tvorcov obsahu vstúpiť aj do inzercie bannerových reklám.
Je to teda také multifunkčné využitie – pre niekoho vyslovene na vytvorenie banneru – rýchle, lacné, efektívne – a pre niekoho, skôr pre väčšie značky, je to okrem tohto ešte iná cesta, ako sa prihovoriť k svojim zákazníkom mimo sociálnych sietí.
Ktoré zo zvučnejších firiem na Slovensku to už využívajú?
Teraz v novembri sme boli na Web Summite 2022, kde sme ako alfa startup dostali možnosť prezentovať sa pod podmienkou, že v rámci akcie dôjde k spusteniu nástroja. Takže samotný produkt je vonku asi 3 týždne. Aktuálne sme teda vo fáze, kedy to agentúry skúšajú, testujú a riešia s klientmi.
Ale máme už nejakých používateľov v dobre známej agentúre Performics, kde produkt prezentovali napríklad v NAY Elektrodome, Bille či O2. Zároveň sme teraz posielali ponuku do Tatra banky.
Je viacero značiek, ktoré si nechávajú robiť plán – keďže však ide o väčšie značky, rátame s tým, že tam to vyjednávanie potrvá ešte nejaký ten týždeň, kým si to poschvaľujú.
Kedy začneme na Slovensku vídať prvé takéto social media posty?
Dovolím si tvrdiť, že už tento rok v decembri.
Inšpiratívny Slovák s vášňou pre marketing
Alex Prochyra je skúseným marketérom – okrem práce pre iných klientov mal napríklad na starosti manažment online marketingu pre spoločnosť Billa. V roku 2019 svoje skúsenosti z marketingu a biznisu pretavil do založenia firmy Managino Group.
V rámci nej sa s kolegami snažia prinášať inovatívne služby pre modernú online komunikáciu a efektívny online marketing. V rámci doterajšej praxe totiž načerpal dostatok vedomostí o tom, čo marketérom a značkám chýba, kde sú ich problémy, ktoré zatiaľ nikto neriešil.
Preto okrem iného vytvoril aj technické riešenie, ako priniesť na slovenský trh možnosť vytvárať bannery z príspevkov na sociálnych sieťach.
Za vývojom nástroja Social2Display stojí Štefan Chochláč s IT firmou ASData, ktorá sa okrem inovatívnych webových aplikácií zameriava aj na tvorbu webových stránok a eshopových riešení. Správu webových systémov zabezpečujú napríklad pre klientov EXIsport, Globo-lighting či Northfinder.
Okrem toho má viac ako 10-ročné skúsenosti s ďalšími projektmi zameranými na segment e-commerce. Jedným z nich je automatizovaný nástroj na tvorbu produktových reklám BlueWinston, ktorý využívajú tisíce e-shopov a marketingových agentúr naprieč celým svetom.
Je to síce inovatívny nápad, no nezvyknú si ľudia po čase na takýto formát? Potom budú tieto reklamy čeliť rovnakým problémom ako dnešné bannery.
Áno – keby sme išli iba cestou social-display, tak sa to dlho neudrží, lebo očakávame, že ten efekt je dočasný. Ľudia nie sú zvyknutí vidieť tie posty mimo sociálnych sietí, ale po istom čase sa to stane určitým štandardom.
Takže v tomto zmysle sa snažíme myslieť dopredu a pripraviť iné formáty, aj keď chceme zachovať princíp využitia textu, loga, obrázku – ako na sociálnych sieťach. Momentálne teda máme niekoľko grafikov, ktorí pracujú na aktuálnosti a sviežosti samotných vizuálov.
Pocit jednotlivých sociálnych sietí nezrušíme, len dáme klientom viac možností – natiahnu si dáta a recyklovať obsah budú môcť viacerými spôsobmi. Podľa toho, komu sa aký vizuál bude viac hodiť, budú mať k dispozícii viacero rozložení prvkov.
Za rok 2021 sa do programatického nákupu preinvestovalo na našom trhu niekoľko miliónov eur. Ako vnímate rozvinutosť tohto sektora na Slovensku?
Aj k nám sa už dostávajú niektoré systémy zo zahraničia, ktoré môžeme využívať – jedným z nich je napríklad Display & Video 360 od Google. Ide o veľmi unikátny nástroj, ktorým tu v rámci Slovenska ešte nedávno disponovalo len niekoľko agentúr sieťového typu.
Ide o systémy, ktoré vám umožnia nakupovať od rôznych sietí. Napríklad Google Ads funguje len v obsahovej sieti Google, no Display video 360 ako programmatický nástroj vám už umožňuje nakupovať cca od 40 – 50 sietí – na Slovensku, povedzme, cez 20.
Tieto platformy združujú publisherov a ponúkajú ich plochu. Cez Google Ads sa neviete dostať napríklad na prednú stranu nejakého známeho slovenského média.
Spomenuli ste čoraz vyššie platy marketérov – rastú stále?
Tie ponuky sú ešte aktívne, stále sme na vrchole. To je skôr otázka aj na celkovú ekonomickú situáciu. Pretože už od tých väčších klientov, ktorí si plánujú rozpočty na ďalší rok, dochádza k tomu, že sa nenavyšujú, prípadne sa niekde už aj sekajú.
Hlavne teraz zo zahraničných trhov počuť, že ľudia dostávajú výpovede a marketing je ten prvý sektor, ktorý sa seká. U finančných riaditeľov je často braný ako náklad.
Je podľa vás správne, že sa marketing v rozpočte seká ako prvý?
Existuje veľa marketingových štúdií od veľkých spoločností, ktoré potvrdzujú, že to nie je správne. Výsledky hovoria o tom, že firmy, ktoré neokresali budgety cez krízu a ostali v komunikácii, síce počas nej nezarobili viac, ale oproti konkurencii, ktorá zostala v čase krízy niekoľko rokov ticho, výrazne viac v nasledujúcich rokoch.
Podarilo sa im za tie roky medzi tých ľudí dostať na toľko, že keď začal trh opäť rásť a ľudia kupovať, získali oveľa väčšie podiely ako predtým.